Situl parohial


Este îmbucurător faptul că tot mai multe parohii catolice au situri. Şi tot mai mulţi preoţi doresc ca parohia lor să fie prezentă şi pe Internet. „Ce ar trebui să conţină un astfel de sit?”, este una dintre primele întrebări care se pun. Pentru aceasta să răspundem mai întâi la întrebarea:

„Cine vor fi vizitatorii sitului?”

Desigur, pornim de la premiza că nu facem un sit doar pentru a fi, pentru a ne avea pe noi ca singurii vizitatori. Deci, pentru a vorbi în termeni mai tehnici, ajungem la a analiza publicul ţintă. Aceştia vor fi în primul rând credincioşii parohiei. Dar cum Internetul nu este suficient de răspândit la noi (să luăm cazul unei parohii de la ţară), ajungem la o doua categorie de vizitatori: fiii parohiei plecaţi departe de ţinuturile natale. Şi în fine, mai există un public ţintă – vrem sau nu să recunoaştem – format din finanţatori, din cei care sprijină financiar parohia, din ţară sau din străinătate, români sau neromâni.

Analizând publicul ţintă al sitului (căci fiecare caz este specific, cu variaţii în numărul de persoane din cele trei categorii enunţate mai sus) veţi putea să conturaţi deja structura sitului. Dacă cei mai mulţi vizitatori sunt cei din parohie, va fi util să aveţi pe sit anunţuri despre evenimentele apropiate, publicate în timp util. Dacă în schimb doriţi să arătaţi finanţatorilor cum arată banii lor – sub formă de construcţie de biserică :) – atunci veţi pune accentul pe a avea poze şi informaţii despre stadiul proiectului, indicat chiar în mai multe limbi.

Presupunând că aţi analizat cine este potenţialul public vizitator al sitului pe care doriţi să îl dezvoltaţi, ajungem la problema conţinutului. Deci la întrebarea:

„Ce trebuie să conţină situl?”

Să încercăm să descriem pe rând elementele care ar trebui să fie prezente pe un sit.

  1. Prezentarea parohiei, ceea ce înseamnă:
    • istoricul parohiei (înfiinţare, când, de către cine, primul paroh, eventual lista tuturor parohilor până astăzi, vizite ale Episcopului locului, alte evenimente importante)
    • parohia astăzi („personalul” parohiei – paroh, contabil, catehet, îngrijitor, cor, …; situaţii statistice – număr de credincioşi, botezuri, căsătorii şi alte cifre ce reflectă viaţa parohiei; ordine călugăreşti şi asociaţii laice prezente în parohie; galerie foto – biserica, fotografii de la sărbători mai mari sau de la administrarea unor sacramente)
  2. Evenimente interne, ceea ce înseamnă:
    • orarul celebrărilor liturgice, al orelor de cateheză
    • anunţuri pentru evenimente viitoare (esenţial într-o parohie dinamică)
    • „ştirile” parohiei (în special în sens de retrospectivă, adică reflectarea unor evenimente trecute în materiale care pot fi scrise de diferite persoane care au participat la acele evenimente)
  3. Proiecte, ceea ce înseamnă:
    • în special construcţii (biserică, casă parohială, oratoriu, cantină săraci, altceva); este bine să includeţi o prezentare tehnică a proiectului, inclusiv cu aprobările obţinute, cu numerele de înregistrare ş.a.m.d., dar şi o prezentare în fotografii a evoluţiei proiectului, de la fundaţie până la starea actuală – nu uitaţi că o fotografie valorează cât mii de cuvinte!
  4. Alte-diverse-varia, ceea ce poate să înseamne:
    • un colţ de rugăciune în care să fie pusă – de exemplu – o intenţie săptămânală
    • pagini de spiritualitate – preotul îşi poate publica predicile sau alte materiale concepute de el, sau preluate după alte surse
    • concursuri – dau dinamicitate oricărui sit :)
  5. Versiuni ale sitului în alte limbi:
    • dacă în publicul ţintă al sitului Dvs se află şi persoane nevorbitoare (mai corect necititoare :) de limba română (ex: finanţatori de proiecte).

În acest moment poate tentaţia multora este de a pune capăt lecturii şi de a se apuca de lucru. Opriţi-vă şi citiţi mai departe. Este important să

„Luaţi lucrurile pe rând!”

Moartea sigură a siturilor sunt pretenţiile mari, fără acoperire. Cel mai adesea se porneşte cu un elan mare: obiectiv = sit stufos şi tradus în 10 limbi! La punerea în practică lucrurile merg greu, şi cum de aici şi rezultatele se văd greu, multe proiecte mor din faşă.

Luaţi lucrurile pe rând! Este important ca situl să fie on-line cât mai rapid, dar desigur cu un conţinut minim de informaţie. După ce îl vedeţi on-line, dar mai ales după ce îl văd alţii on-line (şi vă spun impresiile lor, desigur) elanul vă va creşte şi vă veţi „stabiliza” în munca de dezvoltare a sitului.

Pentru aceasta, gândiţi-vă la două lucruri: 1) ce materiale este fundamental să apară pe sit; 2) ce materiale le am deja gata făcute, şi nu îmi consumă efort mare să le aranjez pentru sit? Reuniţi acestea şi veţi avea fixat primul front de luptă. După ce răzbiţi cu acesta şi puneţi on-line prima etapă, lucrurile ar trebui să curgă de la sine. „Ar trebui”, pentru că depinde de experienţă. Dacă sunteţi începători în ale construirii de situri, atunci pretenţiile mari nu sunt de folos. Oricum, încercaţi să aveţi în vedere panorama generală, adică modul cum vreţi să arate situl la final. Unele alegeri pe care le faceţi acum (de exemplu, designul sitului, dacă scrieţi cu caractere româneşti, dacă folosiţi HTML sau ASP, ş.a.m.d.), dacă vă răzgândiţi ulterior, vă pot da mari bătăi de cap să le modificaţi.

„Concret? Cum pornesc la lucru?”

OK. Vedem că sunteţi nerăbdători. Drept urmare, trecem la încheiere.

  1. asiguraţi-vă că aveţi instrumentele necesare: aşa după cum nu puteţi face croitorie fără foarfecă, nici de dezvoltat situri nu vă puteţi apuca fără anumite softuri obligatorii: un editor html, un editor de imagini, un program ftp – acestea ar fi minime, dar şi suficiente pentru început. De unde? Vizitaţi secţiunea Download.
  2. asiguraţi-vă că aveţi cunoştinţele informatice necesare: pentru aceasta puteţi apela la situl nostru, la articolele care în timp vor deveni tot mai multe. Există nenumărate cărţi (este drept, la preţuri cam pipărate) pe care le puteţi cumpăra, există o bogată documentaţie (în engleză în special) ce se poate descărca de pe Internet, şi există şi posibilitatea cursurilor (un exemplu gratuit, pe Internet, este Academia Online).
  3. asiguraţi-vă că aveţi unde să vă publicaţi situl: aceasta este partea cea mai simplă – consultaţi oferta Cnet.ro de hosting. Veţi şti unde să vă publicaţi situl în condiţii foarte avantajoase!

Considerând că ceea ce era esenţial s-a spus, încheiem aici şi vă dorim succes! Trimiteţi-ne sugestiile Dvs (pagina de contact) şi vom îmbunătăţi acest material.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (2 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *