Neverwinter Nights vs. Dungeon Siege


Revoluţia introdusă în domeniul artelor vizuale de către jocurile electronice a constat, în primul rând, în multiplele posibilităţi oferite utilizatorilor de a interacţiona cu lumea virtuală. Dacă înainte de apariţia acestora consumatorii de fantasme erau doar nişte spectatori pasivi, care – după cum arăta Greg Costikyan într-un influent articol publicat în 1994 de revista britanică Interactive Fantasy – atunci când priveau filme, imagini televizate sau spectacole de teatru stăteau, vedeau şi ascultau scene în care nu puteau interveni deoarece „arta era creată de alţii”, acum ei pot participa, interactiv, alături de personajele favorite la nenumărate aventuri. Elementul care permite acest lucru este aşa-numitul gameplay, „jucabilitatea” facilitând imersiunea în universuri paralele unde eroi mai vechi sau mai noi par a-şi trăi propria viaţă.

INCHISORI VRAJITE - In Baldur's Gate magicienii si arta lor sunt la mare cinstePrezentând particularităţi conforme fiecărui gen în parte, gameplay-ul este complet dependent de îmbunătăţirile de ordin tehnic aduse calculatoarelor personale şi perifericelor utilizate: tastaturi, joystick-uri, console etc. Aici se ascunde însă şi marea slăbiciune a jocurilor electronice. Lipsite de un concept inteligent, derivat dintr-un story dens şi atractiv, ele pot deveni simple teste de dexteritate manuală, aşa cum se întâmplă în majoritatea shooterelor. Vom numi toate aceste jocuri ce pun la încercare abilităţile manuale, „jocuri mecaniciste”, sau, mai exact, jocuri cu un gameplay mecanicist, ce nu solicită mai deloc resursele intelectuale ale gamer-ului. Apariţia unui Role Playing Game ca Baldur’s Gate a dovedit că se poate şi altfel. Inspirat de complexul univers şi respectând laborioasele reguli Dangeons & Dragons (joc practicat cu creionul pe hârtie, care se bazează pe dezvoltarea abilităţilor caracterelor însuşite de fiecare jucător, în funcţie de probele pe care le depăşeşte), el solicită, în primul rând, intelectul gamerilor, care trebuie să înţeleagă în profunzime atât story-ul cât şi regulile titlului observat. Asemenea produse gameristice pot fi numite „jocuri conceptuale”, sau, jocuri bazate pe un gameplay conceptual.

VIN PAIANJENII - Dungeon Siege, un joc unde gamer-ul nu are timp sa rasufleDistincţia în cauză se aplică perfect (şi) celor două titluri pe care le vom discuta în continuare: Dungeon Siege(DS), produs de Gas Powered Game, şi Neverwinter Nights(NN), produs de Bio Ware. Primul dintre cele două titluri nu presupune cunoaşterea unui story de mare amplitudine, nici însuşirea a zeci de reguli care de care mai detaliate. Simpla apăsare pe clapele mouse-ului este suficientă pentru a lăsa acţiunea să curgă. Gameplay-ul mecanicist dezvoltat de echipa celor de la Gase Powered Game se desfăşoară fără complicaţii, într-o lume virtuală – „Kingdom of Ehb” – a cărei principală calitate o constituie continuitatea rezultată din eliminarea ferestrelor intermediare şi a plictisitorilor timpi de încărcare. Aşa cum s-a semnalat deja, slăbiciunea majoră din DS este însă tocmai prea marea sa simplitate, caracterele nepresupunând o evoluţie complexă şi detaliată. Abia Neverwinter Nights a venit în întâmpinarea cunoscătorilor de literatură fantasy şi reguli Dungeons & Dragons. Ne reîntâlnim aici cu fastuoasa complexitate a poveştilor cu palladini, gnomi, magicieni şi balauri de temut. Grafica, prelucrată până la perfecţiune de game-designerii de la BioWare, nu este doar pretextul unor lupte interminabile. Necesitând cunoaşterea detaliată a întregii poveşti, cât şi a skills-urilor fiecărui personaj în parte, NN corespunde categoriei numite de noi „jocuri cu un gameplay conceptual”.

LUPTATOAREA ELFA - O grafica impresionanta adaugata frumusetii caracterelor dau savoare scenelor din Neverwinter NightsOpoziţia dintre cele două tipuri de jocuri, diferite prin gameplay-urile lor, camuflează de fapt un alt conflict, cu mult mai vechi: cel dintre cuvânt şi imagine. Dacă în NN povestea este un element foarte important al jocului, fără cunoaşterea ei soluţionarea corectă a numeroaselor situaţii ivite pe parcurs nefiind posibilă, în DS story-ul ocupă un loc minim, cam atât cât se vede pe site-ul său oficial. Fapt ce se poate constata şi după direcţia pe care o au exclamaţiile noastre în faţa celor două titluri: orientate spre engine şi grafica excelentă din DS, orientate spre conţinut şi complexitatea naraţiunii în NN.

Riscul major pe care-l implică ambele jocuri este timpul îndelungat petrecut în faţa calculatorului. Captivat de aventurile (aparent) interminabile ale eroilor din Dungeon Siege sau Never Winter Nights, jucătorul riscă să uite de lumea din jur, de obligaţiile familiale, de responsabilităţile sociale. O problemă asupra căreia vom reveni curând!


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (Neevaluat încă)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *