Cum să cauţi mai bine cu Google (I)


Google îţi poate oferi răspunsul la enorm de multe întrebări, totul este să ştii să cauţi bine. În timp ce majoritatea dintre noi scriem un cuvânt cheie sau mai multe şi apoi dăm enter, există posibilitatea unei reglării mai fine a căutării pentru a spori şansele găsirii rapide a informaţiei dorite. Pentru mulţi lucrurile următoare vor fi ca descoperirea apei calde sau a roţii, dar îmi asum riscul pentru cei care poate nu le cunosc.

Şi ca să pornim de la prima pagină, o iau direct cu ceea ce personal nu am reuşit să pricep, dar poate cunosc alţii. Google.ro oferă posibilitatea filtrării – dacă dorim informaţie românească – cu două opţiuni: pagini scrise în limba română şi respectiv pagini din România. Prima opţiune se spune că face căutări doar în pagini care sunt scrise în limba română, probabil identificând aceasta din metatag-urile paginilor, iar a doua? După unii pagini găzduite pe un server din România, după alţii pagini doar din domeniu .ro. Dacă ar căuta doar în situri găzduite în România, căutând stiri catolice nu ar trebui să returneze primul Catholica.ro, situl nefiind găzduit (încă) în România, ci în Italia. Dacă ar căuta doar în situri .ro atunci căutând ziare nu ar trebui să returneze primul Ziare.com. Şi atunci? Care este diferenţa? Pentru că o diferenţă există…

Rămânem însă cu primul lucru util: putem filtra o căutare în siturile româneşti cu butoanele radio de sub câmpul de căutare. Acum să trecem la modul în care scriem căutarea.

– Dacă doriţi căutarea unei fraze exacte, încadraţi textul între ghilimele (ex: „Laptop Toshiba”). Este util dacă doriţi să găsiţi de unde este un anume citat. Dacă însă doriţi să prindeţi şi variaţii, nu folosiţi ghilimelele.

– Dacă doriţi să eliminaţi din căutare anumite cuvinte cheie, acestea le indicaţi cu minus în faţă. (ex: „Laptop Toshiba” -Satellite).

– Puteţi folosi operatori logici, precum AND şi OR, cu variantele de scriere & şi | (ex: laptop (toshiba OR hp) va căuta laptopuri ale ambelor firme). Implicit se consideră AND între cuvinte.

– Cu ~ se poate indica folosirea şi de sinonime, dar presupun că doar în limba engleză (ex: car ~inexpensive va căuta şi car cheap sau car affordable).

– Cu + se poate forţa includerea în căutare a unor cuvinte altfel excluse (I, the, of…). Din nou aplicabil când căutaţi ceva în engleză (ex: star wars +I pentru a forţa căutarea primului episod din Star Wars, altfel I este ignorat).

– Nu contează dacă scrieţi cu litere mici sau mari, rezultatele căutării sunt aceleaşi.

Acum alte câteva lucruri bine de ştiu, pe lângă operatorii „matematici” amintiţi mai sus.

– Dacă doriţi să căutaţi fişiere de un anume tip, folosiţi filetype: (ex: fişiere PDF legate de Eminescu se caută cu eminescu filetype:pdf). Evident, aşa puteţi căuta şi piese MP3 😉

– Dacă doriţi să operaţi o căutare doar într-un anume sit, folosiţi site: (ex: dacă doriţi să căutaţi informaţii despre GMail pe situl nostru căutaţi  site:www.cnet.ro gmail)

– Dacă doriţi să ştiţi cine face legătură spre un anume sit, folosiţi link: (ex: link:www.catholica.ro)

– Dacă situl nu este online puteţi apela la ce a salvat Google cu cache: (ex: cache:www.cnet.ro)

– Un punct de start pentru căutările de mai sus se găseşte cu info: (ex: info:www.cnet.ro)

Şi în fine, mai sunt câteva cuvinte cheie utile pentru rafinarea căutărilor. Folosirea lor poate să limiteze căutarea la URL-uri (allinurl şi inurl), la titlul paginilor (allintitle şi intitle), la textul paginilor (allintext şi intext) şi în fine în „ancorele” legăturilor (allinanchor şi inachor). Ce sunt ancorele? Dacă cineva scrie <a href=http://www.macaroane.ro>Super sit despre macaroane</a> atunci Super sit despre macaroane este ancora, adică textul în care se caută cu allinanchor şi inanchor. După cum vedeţi, în fiecare caz există două variante, cea cu all făcând o căutaţi cu AND (şi) între toate cuvintele enumerate după două puncte.

Cred că pentru început este suficient. Cunoscând aceste lucruri puteţi „compune” căutări complexe, cu o şansă mult sporită să vă ducă rapid la rezultatul dorit, şi nu la zeci de pagini în care să tot daţi click pe Next până la rezultatul dorit.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (11 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

4 comentarii

  1. Lica Dunca spune:

    Super tare, foarte interesant

  2. ice spune:

    Prea tare!!!

  3. moniqwe spune:

    Multumesc pentru precizari. Aveam nevoie.

  4. fullbet spune:

    Da… informatii utile… multumim.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *