Spaţiul de culoare CMYK


Cyan, Magenta, Yellow, blacK sunt cele patru culori principale folosite în industria tipografică. Combinaţia acestora este substractivă, adică se porneşte de la alb şi cu cât este adăugată mai multă culoare, cu atât produsul devine mai închis, până la negru. Spaţiul de culoare CMYK are dezavantajele sale, deoarece nu permite redarea anumitor nuanţe derivate din culorile de bază.

img2

Fişierele (imagini şi video) provenite de la camerele foto şi video digitale, aparatele de scanat, sunt produse în spaţiul RGB (Red=roşu, Green=verde, Blue=albastru), astfel că majoritatea programelor din domeniul tehnoredactare-DTP (Adobe Photoshop, Corel Photopaint, Adobe Illustrator, Corel Draw, Adobe InDesign, Adobe Pagemaker, QuarkXPress etc.) au capacitatea de a converti culorile RGB în spaţiul CMYK.

  • Cyan este culoarea turcoaz, se compune, în spaţiul RGB, din culoarea Green 255 şi Blue 255, şi are codul hexazecimal #00FFFF.
  • Magenta se formează din Red 255 şi Blue 255, iar în codul hexazecimal este #FF00FF.
  • Yellow (galben) are în componenţă Red 255 plus Green 255 şi are valoarea #FFFF00 (cod hexazecimal).
  • BlacK este culoarea neagră şi reprezintă lipsa tuturor culorilor ce formează lumina. În spaţiul RGB este reprezentată prin Red 0, Green 0, Blue 0, şi hexazecimal #000000.

Valorile culorilor din spaţiul CMYK se prezintă în procente, pe o scală de la 0% (lipsa culorii) la 100% (saturaţia maximă), iar utilizarea celor patru culori la tipărirea unui material se numeşte policromie, negrul acoperind imperfecţiunile celorlalte trei culori (dacă se compune o culoare Cyan 100%, Magenta 100% şi Yellow 100% va rezulta un maro închis murdar, nu chiar blacK 100%).

La pregătirea pentru tipar este recomandat ca textul să fie scris cu blacK 100% sau cu cel mult două culori din spaţiul CMYK, pentru ca suprapunerea în maşina de tipar să fie cât mai precisă.

De asemenea, pentru a nu avea probleme în timpul tipăririi, separaţia pe filmele tipografice să fie imprimată, respectând o acoperire maximă a cernelii de cel mult 260%, mai ales dacă există în componenţă fonte pline ( zone mari acoperite cu culoare 100% fără descompuneri sau suprapuneri) .

img3


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (2 evaluări, media: 4,50 din 5)
Loading...Loading...

1 comentariu

  1. Victor Nitu spune:

    Daca „se porneşte de la alb şi cu cât este adăugată mai multă culoare, cu atât produsul devine mai închis, până la negru”, atunci modul de formare a imaginii, implicit a culorilor, este aditiv. Substractiv este pe display-uri de orice tip (nu sunt sigur cum se considera pentru cele proiectate), unde culoarea R:0/G:0/B:0 este negru.
    Good luck!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *