Cauţi pagini sau răspunsuri?


Au trecut câteva zile de la lansarea motorului de căutare WolframAlpha (am scris duminică prima oară despre el) şi între timp pagina merge mai bine (nu mi s-a mai întâmplat să nu se încarce) iar opiniile pe web s-au mai cristalizat. Dacă vrem să pornim de la partea mai amuzantă atunci vă semnalez două articole Mashable: Top 10 Wolfram Alpha Easter Eggs şi 10 Even Better Wolfram Alpha Easter Eggs. Cu întrebări gen “cum te cheamă” WolframAlpha îmi aminteşte de o simpatică aplicaţie igod, care îţi “permite” să vorbeşti cu Dumnezeu (acum pare a nu funcţiona). Acum câteva luni am stat cred că o jumătate de oră distrându-mă de răspunsurile cel mai adesea cu sens date de “Dumnezeu” (cei fără simţul umorului să ocolească aplicaţia), de reacţiile simulat-umane la diverse întrebări.

imagine

Să revenim la WolframAlpha. Unii îl desconsideră, alţii îl ridică în slăvi. E normal într-un fel. Cei care îl desconsideră nu cred că au explorat tot ce poate. Cei care îl ridică în slăvi uită că nu vorbim de o premieră absolută. Căutaţi pe Google weather in London sau 3^3-24 şi veţi obţine mai întâi răspunsuri, apoi linkuri. Google “ghiceşte” (interpretează) în câteva cazuri exact ce dorim (vremea, ora, scoruri din sport, indici bursieri, programe cinema, calcule, transformări de unităţi şi altele – detalii complete aici). Problema este că internetul ne-a obişnuit să asociem căutare cu listă de rezultate. În viaţa reală când întrebăm cât este ceasul nu aşteptăm să aflăm o listă de magazine de ceasuri sau o listă de cărţi despre cum se citeşte ora de pe ceas, nu? 😉 Ei bine, acest mod de gândire se va muta inevitabil şi pe web, doar că procesul nu este uşor şi nici nu poate fi copiat identic. Cei care au trecut printr-o şcoală de informatică ştiu, în parte cel puţin, cât de dificilă este “traducerea” limbajului uman în instrucţiuni informatice. Desigur, nu doar de ieri se studiază această problemă şi progresul este semnificativ, tocmai de aceea vedem limbajul uman aplicat în astfel de iniţiative web.

Un articol de ieri de pe Wired.com mi-a reţinut atenţia cu afirmaţia că, citez cu aproximaţie, “clienţilor nu le pasă câte pagini indexează un motor de căutare, nici nu vor să caute. Ei vor răspunsuri.” Nu ştiu dacă WolframAlpha va rezista pe piaţă prea mult, va creşte, sau va fi absorbit (de Google? de Microsoft?), dar un lucru e cert: este poate webaplicaţia care ne ajută cel mai mult să facem o diferenţă între a căuta rezultate (pagini) şi a căuta răspunsuri. Oricât spun unii, eu nu cred că strategia eliminării rezultatelor (“to kill the 10 blue links”) poate fi absolutizată. Nu aş vrea ca atunci când caut Franţa, Windows 7, jQuery tutorials sau altceva să obţin un ecran de informaţii, şi atât, oricât ar fi ele de la obiect. Modul de funcţionare al internetului este în esenţă acesta: linkuri care te poartă mai departe, tot mai departe. De ce ar deveni căutările fundături? Strategia Google (parţial şi Yahoo, şi nu numai) de a răspunde punctual unei căutări, dacă a fost înţeleasă, urmată de o listă tradiţională de linkuri, mi se pare cea mai bună abordare şi care – încă – nu are nevoie de schimbare. Desigur, mi-ar place WolframAlpha încorporat în Google, care ar deveni astfel mai puternic. Desigur, căutările ar fi ideal să poată fi făcute cât mai mult în limbaj natural, dar indexarea internetului – unde Google e imbatabil – rămâne esenţială.

În fine. Mai bine ascultaţi opinii mai pertinente. De pe TechCrunch v-aş putea recomanda două articole: Yahoo Search, As We Know It, Is Over (de ieri) şi What Is Google Squared? It Is How Google Will Crush Wolfram Alpha (Exclusive Video) (de săptămâna trecută, dar interesant mai ales cu Google Squared). Dacă aveţi opinii despre cum va evolua conceptul de căutare pe web folosiţi comentariile…

PS: Am găsit acum Microsoft isi va lansa noul motor de cautare saptamana viitoare.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (1 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

1 comentariu

  1. gyges77 spune:

    Bun. Este util si de viitor. Insa acest gen de cautare se preteaza numai la un tip particular de informatie, si nume la cea „computabila”… care poate fi supusa calculului matematic. Intrebari de genul „what is evil” nu vor primi niciodata raspuns din partea Wolfram. Cel mult te va trimite la filmul cu acelasi nume.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *