Telescopul Hubble: 20 de ani

Telescopul spaţial Hubble (prescurtat HST, de la numele lui în engleză Hubble Space Telescope) este un telescop plasat pe orbită în jurul Pământului, numit aşa după astronomul Edwin Hubble. Este poziţionat în afara atmosferei terestre, ceea ce îi conferă un avantaj semnificativ faţă de telescoapele de pe Pământ, imaginile nefiind perturbate de către turbulenţele atmosferice, telescopul putând capta informaţii şi în spectrul ultraviolet, ale cărui lungimi de undă sunt în mod normal puternic atenuate de către stratul de ozon al Pământului. De la lansarea lui în 1990 a devenit unul dintre cele mai importante instrumente din istoria astronomiei. Cu el astronomii au făcut numeroase observaţii, care au dus la importante descoperiri în astrofizică. Via Wikipedia – Telescopul spaţial Hubble.

imagine

Lansarea lui a avut loc la 24 aprilie 1990, deci recent s-au împlinit 20 de ani de la acel eveniment. Tocmai de aceea m-am gândit să semnalez situl dedicat acestui telescop, intitulat HubbleSite.org. Veţi găsi acolo o galerie cu fotografii realizate de telescopul Hubble, inclusiv o selecţie de câteva zeci de tapeturi, bune de pus pe desktop (rezoluţii maaari). Copiii găsesc aici instrucţiuni cum îşi pot crea o replică a acestui telescop celebru. Nu lipsesc desigur multe informaţii istorice şi ştiinţifice, bune pentru cei care au de realizat o lucrare şcolară.

Google a marcat de asemenea recenta aniversare, inclusiv cu un logo nou, dar şi cu un clip publicat acum două zile pe YouTube. Explorare plăcută…