MS Access: Crearea formularelor


Continuăm incursiunea noastră în spaţiul MS Access, menţinând dublul obiectiv: cei ce nu au folosit până acum acest program din pachetul MS Office să aibă nişte noţiuni pentru a face primul pas; iar cei care cunosc deja ceva despre MS Access să afle şi ceva lucruri noi. Acest articol se adresează însă începătorilor. Şi vom începe prin a vorbi despre tabul Create, care ne indică în rezumat ce poate MS Access. La început sunt butoanele pentru crearea de tabele. Deja am vorbit despre aşa ceva. Apoi vin interogările (Queries), formularele (Forms) şi rapoartele (Reports). Pe scurt: interogările sunt un fel de selecţii din tabelele existente, formularele sunt “feţe” mai elegante pentru introducerea datelor, iar rapoartele sunt “feţe” mai elegente pentru expunerea datelor.

imagine

Dacă avem o bază de date foarte-foarte simplă, un tabel ne-ar putea fi de ajuns. La urma urmelor un tabel permite în modul Datasheet View să introducem, ştergem, modificăm înregistrări. De asemenea ne arată datele existente. Şi totuşi adesea vom dori mai mult, şi atunci intervin formularele şi rapoartele. Să ne oprim astăzi la formulare. Ele sunt un fel de ferestre de introducere a datelor în tabele. Faceţi mental separarea: tabela e una (e să zicem sacul de date), iar formularul e altceva (e să zicem gura sacului). Prin formular “turnăm” (dar nu doar adăugăm ci putem şi şterge şi modifica) informaţii în tabele existente. Formularul presupune deci că tabela există. Formularul e atât de strâns legat de o tabelă încât MS Access face ceva trăznet de simplu: selectaţi o tabelă (bara laterală-stânga) şi daţi click pe butonul Form din tabul Create.

imagine

Mai daţi încă un click în tabul Home, primul buton, pentru a alege Form View. În total un chinuitor şi lung drum de… trei clickuri. Atât v-a trebuit ca să creaţi un formular asociat unei tabele. MS Access i-a toate câmpurile din tabelă şi le aşează pe coloane, folosind numele câmpurilor ca etichete lângă câmpul editabil. Ca o observaţie de importanţă secundară, când lucraţi la o tabelă, în Design View, selectând un câmp în partea jos  în tabul General puteţi trece la Caption un text care să fie folosit apoi automat pentru etichetă. Astfel, dacă la Caption scriem Data naşterii, eticheta în formular nu va mai fi numele câmpului, adică DataNasterii, ci tocmai Data naşterii.

imagine

Tot pentru începători o alternativă utilă este Form Wizard. Acest “vrăjitor” începe prin a ne permite să alegem tabela (sau interogarea) pe baza căreia să creăm formularul. Să zicem în cazul nostru tabela Persoane. În lista Available Fields apar toate câmpurile disponibile. Dacă dorim ca toate să ajungă în formular apăsăm al doilea buton (cu >>) şi gata. Dar să zicem că ne interesează în formular doar anumite câmpuri: le-am selectat, am dat click pe primul buton din coloana din mijloc (cel cu >) şi acelea au apărut imediat în Selected Fields (dispărând desigur din Available Fields). În pasul următor (dăm deci click pe Next) putem alege între patru moduri: Columnar, Tabular, Datasheet şi Justified.

imagine

Am ales Justified aşa că am obţinut rapid următorul formular.

imagine

Desigur, se poate porni şi de la un formular gol, de la “pânza” goală pe care să “pictăm” după bunul plac. Acest mod va prezenta însă interes mai încolo, când nu veţi mai fi satisfăcuţi de ceea ce MS Access poate crea automat la capitolul formulare. Un formular gol este evident gol :) . În lateral – click pe Add Existing Fields din tabul Design, dacă e cazul – vom vedea tabelele şi câmpurile lor. Alegem ce tabelă vrem şi tragem cu mouse-ul câmpurile pe care le dorim.

imagine

Iată cum arată formularul pe care l-am creat de la zero. Am tras cu mouse-ul câmpurile dorite, din tabul design am inserat şi o imagine, am apăsat butoanele Title, şi am scris textul “Formularul meu!”, şi Logo indicând apoi o imagine ce apare în stânga textului tocmai menţionat… Câteva secunde pentru un formular simplu şi frumuşel.

imagine

Desigur, abia am zgâriat suprafaţa temei formularelor din MS Access. Urmează să vedem lucruri puţin mai avansate. Totuşi, înainte să închei să spun ceva ce e totuşi evident: “plimbarea” printre înregistrările tabelei se face cu săgeţile din bara de sub formular. De la un câmp la altul se trece cu tasta tab, iar când am modificat un câmp şi am dat tab modificarea e deja salvată! Deci atenţie cum apăsaţi tastele. Ajunge să daţi din greşeală delete şi apoi tab şi informaţia din respectivul câmp e ştearsă.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (2 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *