Inkscape: joaca cu nodurile (I)


Nu stăpânesc foarte bine Inkscape (uh, azi a apărut versiunea 0.48 – eu încă lucrez cu 0.47), dar cum de câteva săptămâni mă tot joc cu el – în speranţa că ajung şi la ceva util :) – am de gând să vă împărtăşesc ceva din experienţa cu el. O concluzie clară trasă în aceste săptămâni e că programul are o curbă de învăţare nu tocmai lină. În traducere: trebuie să studiezi puţin documentaţia înainte să te lansezi în a face cine ştie ce desene complexe. De exemplu mie mi-a luat ceva timp să mă luminez cum stă treaba cu nodurile. Şi pentru că am înţeles câte ceva, sar să mă dau profesor…

imagine

Până la noduri ceva foarte elementar: cum redimensionăm şi rotim obiectele în Inkscape? Pentru că sunt fan al tastelor am să vă spun că primul pas e să apăsaţi F1. Nu, nu, nu se lansează vreun Help. E scurtătura pentru a ajunge la săgeata neagră, primul instrument din lista de instrumente din stânga. Până veţi reţine F1 daţi click cu mouse-ul pe primul instrument, pe săgeata neagră. Apoi click pe un obiect: veţi vedea nişte “mânere” de care puteţi trage şi forma se va modifica după aşteptări. Nimic neaşteptat. Încă un click pe formă şi “mânerele” îşi schimbă forma, sugerând că sunt de rotaţie, nu de scalare. Prindeţi de care mâner doriţi şi trageţi. Implicit – şi normal – rotirea se face faţă de centru. Doar că centrul e mutabil oriunde, şi atunci şi rotirea se face modificat. Chineză? Vedeţi screencastul următor.

Acum să trecem la noduri: când aveţi selectat un obiect apăsăm F2 (sau click pe al doilea instrument din stânga, cel de sub săgeata neagră tocmai menţionată). Uneori veţi avea nevoie de Ctrl+Shift+C, ce transformă un obiect în formă definită din noduri. Deci: selectaţi dreptunghiul (haideţi să mergem cu el). Veţi vedea ceva ca mai jos, stânga. Atenţie: şi forma mouse-ului se schimbă, ca să ne prindem că suntem în modul noduri. Apăsăm apoi Ctrl+Shift+C şi pătratul îşi va schimba puţin aspectul: apar nodurile la colţuri! Ehe: acum începe manipularea nodurilor!!!

imagine

Să vedem ce putem face cu nodurile. Le putem trage aiurea, cu alte cuvinte deforma. Mai jos vedeţi deformări la un dreptunghi şi la un cerc. Am mişcat doar un nod în fiecare caz. Evident puteţi trage de mai multe. Chiar de mai multe deodată: marcaţi ţinând pe Shift mai multe noduri. E distractiv să tot tragi de ele, dar se poate mult mai mult.

imagine

Când selectăm editorul pentru noduri (cu F2, vă reamintesc, sau al doilea buton, vedeţi în captura de mai sus) vom avea o bară specializată pentru lucrul cu nodurile. Pentru uşurinţă am făcut o captură şi am pus numere în dreptul butoanelor despre care vom vorbi. Uau: 16 butoane. Să ne grăbim să vedem ce face fiecare.

imagine

Cu 1 şi cu 2 adăugăm sau ştergem noduri. Selectaţi două noduri adiacente şi apăsaţi pe butonul 1: va apare un nod nou. Un truc foarte util: puteţi da dublu click pe calea (path) dintre două noduri pentru a adăuga un nod nou. Adăugând noi noduri şi trăgând de ele am obţinut rapid o nouă formă. Acum ştergerea: o puteţi face cu butonul 2, dar şi cu Delete. Selectaţi un nod şi apăsaţi Delete. Selectaţi de exemplu tocmai un nod nou adăugat: la ştergere se va reveni la linie dreaptă între cele două puncte, adică aşa cum era înainte de adăugare.

imagine

Mergem mai departe, dar o luăm de la butonul 4: daţi click pe un nod, apoi click pe butonul 4. Nu se vede nimic! Normal, dar de fapt s-a întâmplat ceva: s-a spart calea (path). Acum trageţi cu mouse-ul nodul de acolo pentru a descoperi că de fapt sunt două noduri! Distanţaţi-le (prima captură în imaginea de mai jos). Apoi selectaţi cele două noduri şi apăsaţi butonul 3: cele două noduri vor deveni unul. Deci butonul 3 uneşte două noduri (sugerează şi imaginea butonului), iar butonul 4 sparge un nod în două, separate. Destul de similar merg nodurile 5 şi 6: butonul 5 adaugă o cale (path) între două noduri, iar butonul 6 şterge o cale între două noduri (a doua captură în imaginea de mai jos). Vedeţi că spun cale şi nu linie dreaptă, pentru că doar în cazul nostru, cu dreptunghi, între două puncte e linie dreaptă. La modul generic, linia (fie ea dreaptă sau curbă) dintre două noduri va fi ştearsă cu butonul 6.

imagine

Şi pentru că materialul a devenit cam lunguţ, ne oprim aici, cu un alt screencast despre cele discutate. Continuăm mâine cu celelalte butoane.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (Neevaluat încă)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *