Inkscape: joaca cu nodurile (II)


Continuăm discuţia despre nodurile prin intermediul cărora manipulăm căile (paths) în Inkscape (mi-am instalat noua versiune 0.48). Vă propun să apăsaţi e (de la elipsă) şi să trasaţi să zicem ceva gen cerc (nu trebuie să fie perfect). Apoi apăsaţi F2, iar apoi Ctrl+Shift+C, pentru a converti obiectu în cale. Între nodurile de sus şi din stânga daţi pe cale un dublu click şi trageţi noul nod, tocmai creat. Veţi ajunge la ceva ca mai jos. În fine, ce e important e altceva: să sesizăm “mânerele” (handlers) prin intermediul cărora, pe lângă tragerea despre care am vorbit data trecută, putem manipula nodurile. Mânerele sunt două, terminându-se cu un cerculeţ mic, gol.

imagine

Prindeţi cu mouse-ul de un astfel de cerculeţ alb şi trageţi în diverse direcţii pentru a observa efectul. Da… Interesant, nu? Acum revenim la bara de instrumente: am văzut butoanele de la 1 la 6. Cele de la 7 la 10 privesc diferitele tipuri de noduri din Inkscape. Da, sunt patru feluri de noduri, fiecare cu particularitatea lui. E important să reţinem care cum reacţionează, iar pentru aceasta le vom lua pe rând.

Cele patru noduri sunt ilustrate mai jos: observaţi că au o imagine… aproape diferită. Primul tip de nod (butonul 7) are să zicem romb (e un pătrat dar pus pe un colţ); următoarele două, în mod derutant, sunt prezentate cu un pătrat (butoanele 8 şi 9); al patrulea tip de nod are ca imagine un cerc. Diferenţele dintre ele vin de la mânere. Astfel: primul tip de nod e nodul ce poate deveni colţ (nod ascuţit). De ce? Pentru că mânerele pot fi mânuite independent unul de celălalt. Adică unghiul format de cele două mânere poate fi cât dorim noi. Tipul doi şi trei de noduri ne constrâng la 180 de grade între mânere.  La nodul doi îi spune neted, iar la trei simetric. De ce? Pentru că în plus, la nodul trei apare constrângerea că mânerele nu pot avea lungimi diferite (observaţi captura). În fine, al patrulea tip de nod e neted automat. Cum v-aţi atins de mânere nu mai e automat (puteţi însă trage cu mouse-ul un nod neted automat şi rămâne astfel). De ce? Pentru că, fiind automat, Inkscape va calcula situaţia mânerelor, astfel încât nodul să fie neted.

imagine

Puteţi schimba tipul unui nod folosind bara de instrumente (click pe unul din butoanele de la 7 la 10), dar şi cu Ctrl+Click pe nod. Veţi vedea în screencastul următor schimbarea nodurilor şi cam cum reacţionează la manipularea mânerelor. La final am dat Ctrl+Click pe noduri: observaţi cum ba e romb, ba pătrat, pa cerc. Pătrat de două ori: neted şi simetric.

Vin la rând butoanele 11 şi 12: primul face calea dintre două noduri linie dreaptă; celălalt în curbă. Butonul 13 l-am tot apăsat în screencasturi şi e echivalentul la Ctrl+Shift+C: converteşte un obiect într-o cale (acum văd că Inkscape foloseşte termenul de traseu pentru cale/path). Şmecher şi uneori util e butonul 14, care de la un obiect transformă conturul său în trasee. În fine, butonul 15 arată/ascunde mânerele, iar butonul 16 arată calea cu o linie roşie (util când ai mai multe trasee suprapuse). Vedem din nou un scurt screencast, de încheiere.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (1 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *