Inkscape: desenarea sferelor


Inkscape e un program de grafică 2D, dar muncind puţin pe umbre şi lumini se poate da impresia de 3D. Vă invit să vedem astăzi cum facem ceva elementar: nişte sfere. Sunt multe tehnici, în funcţie de realismul dorit fiind vorba de câţiva paşi sau zeci de paşi, de câteva elemente grafice sau mai multe, de 5 minute sau de 50. Cea mai banală sferă se poate realiza aşa după cum veţi vedea în screencastul următor: un cerc se umple cu gradient radial, mutând centrul undeva în stânga-sus. Un alt cerc îl avem umplut cu nuanţa dorită, dar cu transparenţă: când suprapunem cercul cu transparenţă peste cel cu gradient, deja e impresia de sferă. Mai rămâne să adăugăm un mic cerc alb, cu mult blur şi ceva transparenţă, ce dă impresia de iluminare.

imagine

Cele descrise în cuvinte le vedeţi mai jos ca screencast. Două observaţii: această metodă foarte simplă pentru o sferă permite schimbarea cu uşurinţă a culorii sferei, pur şi simplu schimbând culoarea cercului superior, cu transparenţă. A doua observaţie ţine de “pata” de luminozitate. Când punem blur, marginile se lărgesc. Blur (neclaritate) mult înseamnă margini mari, şi ar putea să depăşească marginile sferei noastre. Am pus un fundal negru ca să se vadă despre ce vorbesc. Cum scăpăm de ce depăşeşte sfera (de fapt cercul)? Prin combinaţii de trasee nu se poate. Soluţia vine de la meniul Obiect, Decupare, Stabileşte. Se dublează cercul colorat şi având sub el pata de luminozitate se dă comanda tocmai amintită: pata va fi atunci doar pe suprafaţa sferei.

Există desigur şi alte modalităţi. Una care îmi place mie, deşi nici aceasta nu e foarte realistă, porneşte de la un cerc cu margine. Din acel cerc, prin două dublări, reducerea ultimului şi diferenţă la traseu, am obţinut un inel. Acesta l-am micşorat puţin şi l-am făcut neclar (blur). În fine, am mai adăugat un cerc alb, cu foarte mult blur. Evident, pentru ambele componente cu blur am făcut pasul cu Obiect, Decupare, Stabileşte, ca extinderea de la blur să nu părăsească sfera noastră.

imagine

În fine, iată şi un al treilea model. Aici, de dragul simulării “sticlei”, reflecţiei puternice, vom avea petele de lumină mult mai evidente. Am pornid de la un cerc verde. O copie a lui (duplicare) am trimis-o în spate, am mărit-o şi i-am aplicat un gradient (închis jos, deschis sus). Se vede ca o margine drept urmare. Cercul original l-am colorat cu gradient radial, centrul mutându-l pe verticală în jos. Apoi două cercuri albe: cel de sus cu gradient (se pierde în jos, prin transparenţă), al doilea cu blur mult.

imagine

Puse imagini peste bile şi pot deveni butoane în webdesign.

imagine

Spor la încercat sfere în diverse stiluri! A, dar înainte să închid, un alt screencast, dar nu al meu.

PS: Nu am fost atent să salvez sferele din acest articol, dar nişte teste am făcut în următorul fişier – sfere.svg.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (5 evaluări, media: 4,20 din 5)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *