Inkscape: desenarea de spirolinii


Cu Inkscape se pot realiza decoraţii interesante, pornind de la (să le zicem) spirolinii (a nu se confunda cu spiralele). Pentru a desena o astfel de spirolinie selectaţi instrumentul Desenează curbe Bezier şi linii drepte (al 11-lea în bara din stânga) şi la opţiuni (bara de sus) asiguraţi-vă că e apăsat al doilea buton, cel descris cu Creează un traseu spiro. De asemenea la formă schimbaţi pe Triunghi descrescător. Trageţi apoi un “traseu spiro” în aceşti parametrii şi apoi mai jonglaţi cu nodurile până vă place. Se poate obţine ceva ca mai jos.

imagine

Observaţi că am activat panoul Editor de efecte de traseu (din taste cu Ctrl-Shift-7) unde vedem ce s-a aplicat de fapt: Spiro spline (toate nodurile sunt smooth astfel ca să iasă un traseu cât mai “fluid”) şi Pattern Along Path (în cazul nostru un triunghi). Reformulat, avem un triunghi lungit pe traseul trasat de noi: observaţi baza mai lată la pornire şi vârful ascuţit la capătul triunghiului. Acum vine partea interesantă. În panoul din dreapta daţi click pe primul buton de la Pattern source. Poate nu veţi vedea nimic: traseul folosit la spirolinie a apărut undeva în colţul stânga-sus al paginii pe care desenăm. Trageţi acel traseu în zona vizibilă şi… modificaţi-l! Observaţi dacă am modificat triunghiul cum a fost afectată spirolinia.

imagine

Şi asta nu e tot. Orice deformare a formei de bază afectează spirolinia noastră. Am deformat şi mai mult traseul de bază şi vedeţi ce a rezultat.

imagine

Traseul de bază l-am modificat puţin, dar am făcut ceva important: am “răsturnat” direcţia – din meniul Traseu am ales Inversează. Astfel “despicarea” a apărut în celălalt capăt.

imagine

În fine, pornind de la un astfel de element grafic, prin multiplicare, rotire, combinare şi altele se poate obţine un pattern abstract sau… cine ştie ce… După imaginaţie. Ca demo eu am făcut următoarea imagine. Un lucru e foarte important de precizat: după ce aţi terminat un astfel de element, din meniul Traseu daţi neapărat Obiect la traseu, altfel la diversele “prelucrări” ulterioare veţi avea surprize (efecte neaşteptate şi nedorite).

imagine

În ceea ce am demonstrat până acum am folosit triunghiul descrescător pe care însă apoi l-am deformat după cum am dorit. Există şi o altă abordare, care porneşte de la traseu spre spirolinie. Şi totuşi pentru început vom trasa o linie obişnuită. De la Editorul de efecte de traseu adăugăm Spiro spline şi… nimic. Până când selectăm toate nodurile şi le transformăm în noduri netede în mod automat. În acea secundă vom şi avea spirolinia, dar tot banală.

imagine

Vedeţi mai jos spirolinia simplă şi am pus o formă oarecare (o stea – poate fi ce doriţi Dvs). Apăsăm Ctrl-X care pune traseul în clipboard şi îl şterge de pe ecran.

imagine

Revenim la Editorul de efecte de traseu şi adăugăm Pattern Along Path. Apoi, pentru că avem traseul de model în clipboard, apăsăm butonul Lipeşte traseul. Imediat va fi aplicat, după cum se vede mai jos.

imagine

Şi iarăşi afişăm traseul de bază şi îl modificăm, fiecare modificare reflectându-se pe spirolinie. Şi iarăşi obţinem efecte interesante…

imagine

Acest subiect mai e tratat aici pentru cei interesaţi (cu un screencast). Tehnica fiind explicată nu rămâne decât să spun “spor la desenat!”


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (2 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

0 comentarii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *