Small Basic: Conceptele fundamentale


Dacă ieri ne-am acomodat cu interfaţa, azi încercăm să vedem care sunt conceptele cheie care trebuie stăpânite înainte de a ne adânci în sintaxe şi mici programe. Probabil codul vă aminteşte de cel de ieri: este exact acelaşi. De fapt încă nu ne pasionează aşa de mult codul cât să înţelegem de la ce porneşte programarea în Small Basic. Ei bine, punctul de plecare sunt nişte clase, fiecare clasă având o serie de proprietăţi şi respectiv de operaţii. Mai jos, pentru că eram cu cursorul peste textul Math în dreapta mi-au apărut detaliile despre clasa Math. Cu iconiţe diferite observaţi în dreapta indicate proprietăţile (una, Pi) şi operaţiile (Abs, ArcCos…).

imagine

Drept urmare Math.Remainder(nr,2) se descompune astfel:

  • Math este numele clasei
  • punem punct după numele clasei, iar apoi fie o proprietate fie o operaţie
  • Remainder este numele operaţiei, ce matematic corespunde la restul împărţirii
  • (nr,2) – între paranteze se dau parametrii operaţiei; pentru Remainder sunt 2, calculându-se restul împărţirii primului parametru la al doilea

Clasa Math este bogată – vedeţi aici. Am să mai exemplific ce operaţii oferă: Power(n,m) pentru n la puterea m; Floor(n) pentru rotunjire în jos; Ceiling(n) pentru rotunjire în sus; Max(n1,n2) returnează cel mai mare din cei doi parametrii; GetRandomNumber(n) furnizează un număr ales aleator, între 1 şi n

Acum un alt exemplu, ceea ce ar putea fi primul nostru program:

TextWindow.WriteLine("Salut!")

În acest scurt program identificăm din nou părţile principale:

  • TextWindow este numele clasei
  • cu punct după am dat de înţeles că urmează o proprietate sau operaţie
  • WriteLine este operaţia ce pune pe ecran parametrul funcţiei, după care pune şi linie nouă (ca şi cum am da Enter)
  • “Salut!” este parametrul dat operaţiei, adică chiar textul ce apare pe ecran

Simplu! Dar din nou, clasa TextWindow poate mai mult decât atât – vedeţi aici. Să vedem alte operaţii: Write(text) seamănă cu WriteLine doar că nu mută pe linie nouă după afişare; Read() este pentru a citit ceva de la utilizator, iar ReadNumber() permite introducerea doar de cifre; Clear() curăţă fereastra de orice s-a scris; Pause() opreşte execuţia în aşteptarea apăsării unei taste… Dar să vedem şi proprietăţile: ForegroundColor stabileşte cu ce culoare să se scrie; BackgroundColor ce culoare de fundal să fie folosită; Title ce titlu să aibă fereastra… Să le vedem la lucru! Da, ştiu, cu un exemplu aiurea :) dar care ilustrează folosirea proprietăţilor şi a operaţiilor unei clase.

TextWindow.Title="Programul meu!"
TextWindow.BackgroundColor="Blue"
TextWindow.ForegroundColor="Green"
TextWindow.Write("Salut, mai ")
TextWindow.ForegroundColor="Red"
TextWindow.WriteLine("Gica!")
TextWindow.BackgroundColor="Black"
TextWindow.ForegroundColor="White"

Rezultatul e ca în captura următoare.

imagine

OK. Cam atât pentru moment. În articol sunt linkuri către clasele TextWindow şi Math. Ar fi util să le studiaţi mai în detaliu, descoperind şi înţelegând ce se poate face cu aceste clase. Încercaţi să scrieţi programe simple, gen: “se dau două numere, aflaţi suma pătratelor lor”. Sau… altele, că acesta vi-l exemplific mai jos.

TextWindow.Write("Primul numar: ")
numar1=TextWindow.ReadNumber()
TextWindow.Write("Al doilea numar: ")
numar2=TextWindow.ReadNumber()
TextWindow.WriteLine("Suma patratelor lor este: "+(numar1*numar1+numar2*numar2))

Îl puteţi vedea online în acţiune aici, dar doar dacă aveţi Silverlight instalat.


Apreciază articolul:

1 stea2 stea3 stea4 stea5 stea (3 evaluări, media: 5,00 din 5)
Loading...Loading...

2 comentarii

  1. SmB spune:

    Stii ce ar fi reusit? Cate un articol pe clase, ilustrand intr-un program toate functiile sau cele importante din acea clasa. Asa si aflam despre ele si avem un exemplu practic. Cred ca exemplele lipsesc. Si documentatia in sine e slabuta.

  2. radu.capan spune:

    Voi reflecta la propunere. Multumesc de idee.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *